Allmäna villkor


1. Allmänt
Venneris tillämpar konsumentköplagen och distansavtalslagen, allt i enlighet med svensk lagstiftning. För att handla hos måste du vara minst 18 år, alternativt ha en vårdnadshavares tillstånd.

2. Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Notera att vi inte tar något ansvar för en leverans som uteblivit på grund av felaktigt angivna uppgifter. Upptäcker du att något är fel i orderbekräftelsen ber vi dig att omedelbart kontakta oss.
Villkoren anses vara accepterade i samband med order på webbplatsen.


3. Leverans
Våra normala leveranstider är 10-15 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om försening i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss. För mer detaljerad information gällande leveransen vänligen se våra leveransvillkor

4. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är utan importmoms. Då vi skickar direkt från vår leverantör i Kina till kund, så är det kunden enligt lag som ansvara för att betala importmomsen. Gå in på respektive lands tulltjänst för mer info.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt (Retur)
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Ni måste meddela vår kundsupport info@venneris.se 
För att undvika missförstånd så skall kunden meddela anledning till retur så vi vet att det inte rör sig om en reklamation.

Om ni önska byta storlek, vänligen kontakta vår kundtjänst. Märk alltid ämnesraden i e-postmeddelandet med "byt storlek och ordernummer".
Returpolicy:
Markera alltid ämnesraden i e-postmeddelandet med "Retur och ordernummer".
E-postmeddelandet ska innehålla följande:
Beställningsnummer
Kvitto på beställningen
Kundens namn
Kundens adress
E-post till kunden

Ordar som innehåller 1-2 produkter återbetalas med ett avdrag på 6.95 EUR/produkt. I detta fall behöver kunden inte returnera till vårt lager i Kina.
Ordar med 3 eller fler produkter ska alltid skickas tillbaka till vårt lager i Kina. Om ordervärdet överstiger 70 EUR ska den också skickas tillbaka till vårt lager i Kina. Kunden kommer att få en returadress från vårt supportteam.

Kunden ansvarar för returfrakten, leveransen och produkternas skick vid retur, därför ska produkterna skickas väl förpackade och i gott skick med originalförpackning. Du måste skicka den med spårning så att vi kan se att den är på väg och snälla om det är en stor beställning, använd försäkring så att den inte går förlorad eller åtminstone får du tillbaka dina pengar från den.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter av hälso- eller hygienskäl. Detta innefattar underkläder, bikini, bh.
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

6. Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Märk ämnesraden med ert ordernummer.
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till vår kundsupport där du anger ert namn, er adress, e-postadress, ordernummer. Viktigt att du även skickar med bilder och en beskrivning av felet.
Om vi bedömer att vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.


7. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets kontroll (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara strejk, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer som är utanför vår kontroll.


8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Personuppgifter och cookies
Vi använder oss utav cookies på vår webbplats, främst i marknadsföringssyfte, och lagrar därtill dina personuppgifter i enlighet med rådande lagstiftning (GDPR). Mer om detta kan du läsa i vår Integritetspolicy.

10. Ändringar i våra Allmänna Villkor
Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses vara accepterade i samband med order på webbplatsen.

11. Tvist och lagval
I tillfälle av att en tvist inte kan lösas i samförstånd mellan företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i annat EU-land än Sverige lämnas klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.